divendres, 18 de setembre del 2015

Ubat vs Vitamin: Kenalpasti Apa Beza Antara Ubat dan Vitamin

Ubat dan vitamin adalah sesuatu yang memang diperlukan oleh kita. Namun begitu, masih ramai yang tidak mengetahui beza antara ubat dan vitamin. Ramai yang beranggapan bahawa vitamin adalah sama dengan ubat, tetapi tanggapan tersebut adalah salah sama sekali.

Ubat vs Vitamin: Kenalpasti Apa Beza Antara Ubat dan Vitamin
Ubat vs Vitamin: Kenalpasti Apa Beza Antara Ubat dan Vitamin

Jom baca dan kenalpasti beza antara ubat dan vitamin.

1. Kandungan dan penerimaan badan
Ubat mengandungi bahan kimia yang boleh mengubah fungsi dalam badan dengan cara mengganggu proses enzim dan tindakan biokimia. Ubat juga tidak menyumbang apa-apa khasiat kepada tubuh badan kita.

Vitamin pula memberi zat-zat yang diperlukan oleh badan. Vitamin adalah semulajadi dan tidak mengandungi bahan kimia, serta bertindak sebagai makanan tambahan.

2. Waktu dan cara pengambilan
Ubat mesti diambil pada waktu tertentu, dengan sukatan yang tepat. Contohnya, sebelum atau selepas makan, bersama makanan, pada waktu pagi sahaja, atau diambil apabila perlu. Ubat terdapat dalam pelbagai bentuk seperti pil, cecair untuk dimakan, cecair untuk disuntik, ubat sapu, dan sebagainya.

Waktu pengambilan ubat [Sumber: myhealth.gov.my]

Ini berbeza dengan vitamin yang boleh diambil pada waktu tertentu tetapi dengan lebih kelonggaran. Dos yang disarankan juga bergantung kepada keperluan mengikut individu, dan tidak memudaratkan jika terlupa atau terlebih pengambilannya. Vitamin juga secara amnya terdapat dalam bentuk pil, serbuk, dan cecair.

3. Jangka masa keberkesanan
Ubat memberi kesan yang sangat cepat, dan kesannya boleh dirasai dalam masa beberapa minit sahaja. Contohnya, paracetamol bertindak sebagai ubat penahan sakit bagi sakit kepala atau migrain, dan kesannya boleh dirasai dalam masa 30 minit sahaja.

Vitamin pula tidak memberi kesan serta merta, namun perlu diambil secara berterusan untuk menampakkan kesan yang diinginkan. Contohnya, pengambilan kalsium tidak boleh membaiki kesihatan tulang secara serta merta, tetapi dengan pengambilan yang konsisten, tulang akan menjadi semakin kuat dan sihat.

BACA: Atasi Sakit Sendi Lutut Dengan Set Sendi Tulang Shaklee

4. Kesan sampingan
Ubat boleh memberi kesan sampingan. Jika terlebih dos, atau diambil semasa perut kosong, atau bersama-sama dengan ubat lain yang tidak serasi, ubat boleh membawa mudarat kepada tubuh kita. Sesetengah jenis ubat seperti ubat batuk dan selesema boleh menyebabkan mengantuk dan akan membahayakan pesakit jika memandu atau mengoperasi jentera berat. Kebanyakan ubat juga kekal lama dalam tubuh kita, dan jika diambil secara kerap, boleh merosakkan ginjal dan organ lain, dan jika diambil berlebihan, boleh membawa maut.

Berbeza dengan ubat, vitamin selalunya tidak mendatangkan kesan sampingan yang negatif, tetapi memberi kesan-kesan positif. Contohnya, pengambilan vitamin C yang konsisten akan memberi kulit wajah yang halus tanpa jerawat dan jeragat, serta pada masa yang sama boleh meningkatkan sistem imun badan kita. Vitamin yang berbeza boleh diambil bersama-sama, kerana vitamin-vitamin yang berbeza akan bergabung untuk mendapat kesan yang optimum.

5. Tindakan dalam badan
Ubat bertindak merawat dan mengurangkan simptom penyakit, serta menahan sakit, dan bukannya merawat punca penyakit. Sebagai contoh, sakit kepala atau migrain bukanlah disebabkan kekurangan paracetamol dalam badan.

Namun begitu, vitamin bertindak menambah zat-zat dan mineral yang kurang dalam badan kita akibat kurang pengambilan sayuran dan buahan, dan juga faktor usia. Apabila badan menerima zat dan khasiat yang mencukupi daripada vitamin, maka semua organ dalam badan akan berfungsi dengan sempurna dan penyakit akan dapat dihindari.

Piramid Makanan - setiap jenis makanan perlu diambil mengikut jumlah sajian  yang disarankan
Piramid Makanan - setiap jenis makanan perlu diambil mengikut jumlah sajian
yang disarankan

6. Pemerhatian dan pemantauan
Pengambilan ubat mesti diperhatikan dan dipantau. Ini adalah kerana ubat mesti diberi mengikut sukatan yang tepat dan pada masa yang tepat. Ubat tidak boleh diberi sesuka hati kepada pesakit, dan mesti disahkan oleh doktor atau pakar perubatan yang bertauliah. Ubat mesti dihentikan pengambilannya setelah dipersetujui doktor.

Vitamin pula tidak perlu dipantau pengambilannya seperti ubat, kerana vitamin bukanlah bertujuan untuk merawat penyakit, tetapi cuma untuk menambah kekurangan zat dalam badan kita. Vtamin boleh diambil berterusan dalam jangka masa yang panjang, dan tidak perlu dihentikan pengambilannya.

Diharap penerangan lengkap di atas dapat membantu anda memahami dengan lebih jelas mengenai beza antara ubat dan vitamin. Jangan ada yang keliru lagi ya.

Vitamin yang semulajadi, sentiasa selamat, dan sentiasa berkesan tentunya Shaklee. Tentunya anda tidak mahu mengambil ubat-ubatan selama-lamanya bukan?

Sudahkah anda bersedia untuk membuat pilihan yang bijak sekarang? Jom pilih Shaklee!


Sebarang pertanyaan/order, hubungi saya:

Debbie Elara
SID 1107197
WA/SMS: 012-3940017 | debbietehin@gmail.com
Poslaju/GDex: Seluruh Malaysia
COD: Kuching | Bayaran: CIMB, MBB

facebook page google plus instagram pinterest twitter tumblr

2 comentaris:

  1. Huhu..harapnya tak ada lah yang takut nak makan vitamin lagi pas ni yer..hehe

    ResponElimina
    Respostes
    1. Harap macam tu la. Ramai lagi yang keliru tentang vitamin ni.

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...