dimarts, 13 de desembre del 2016

5 Tips Uruskan Masa Bisnes Ala WAHM

Walaupun saya bukan seorang ibu tapi menjaga Nath sepenuh masa menjadikan saya seperti seorang ibu. Aci kan? Hehe.


Jom saya kongsi sedikit tips bagaimana saya mengurus masa untuk bisnes sambil menjaga anak ala-ala Work At Home Mom (WAHM).

1. To-do List 📃
Pastikan anda ada to-do list. To-do list memastikan anda ingat semua task yang perlu dilakukan dalam sehari atau seminggu. Anda juga boleh jimat masa dan elak daripada terleka dengan perkara yang tiada dalam list.

2. Utamakan task yang paling penting ❗
Buat task yang paling urgent dahulu. Contohnya, uruskan anak-anak dahulu sebelum memulakan tugasan berkaitan dengan bisnes.

3. Apps 📱
Gunakan apps seperti Buffer atau Hootsuite untuk bantu anda menjadualkan post di Facebook supaya anda tidak perlu pegang smartphone atau laptop anda sepanjang hari.

4. Schedule blog post 📝
Jadualkan juga post di blog anda. Seminggu? Sebulan? Tiada masalah. Post yang sudah dijadualkan tetap di publish setiap hari. Blog anda akan sentiasa updated setiap hari.

5. Tetapkan masa untuk bisnes ⌚
Pastikan anda ada masa terluang untuk anak-anak dan keluarga. Tetapkan masa tertentu untuk balas whatsapp, menulis blog post, membaca, dan masa selebihnya adalah untuk keluarga.

Pastikan anda ada me-time. 💆💆💆 Dengan hari-hari yang sibuk, jika tiada masa untuk diri sendiri, anda akan stress dan mudah jatuh sakit. Jadi pastikan anda ada masa untuk diri sendiri.

Remember, take care of yourself first sebelum menjaga orang lain.


Sebarang pertanyaan/order, hubungi saya:

Debbie Elara
SID 1107197
WA/SMS: 012-3940017 | debbietehin@gmail.com
Poslaju/GDex: Seluruh Malaysia
COD: Kuching | Bayaran: CIMB, MBB

facebook page google plus instagram pinterest twitter tumblr

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...