divendres, 18 de setembre del 2015

10 Kesan Buruk Kopi Kepada Kesihatan

Ramai rakyat Malaysia gemarkan kopi sebagai minuman utama untuk sarapan pagi, dan juga sebagai minuman pilihan ketika keluar lepak bersama kawan-kawan. Kopi, sama ada panas atau sejuk juga menjadi pilihan ketika keluar bertemu klien atau prospek perniagaan.

Namun begitu, kopi boleh mendatangkan mudarat kepada kita jika diambil terlalu kerap atau secara berlebihan.

Jom baca tentang 10 kesan buruk kopi kepada kesihatan.

10 Kesan Buruk Kopi Kepada Kesihatan
10 Kesan Buruk Kopi Kepada Kesihatan

1. Merosakkan hati
Kafein yang terdapat dalam kopi adalah sukar untuk dihadam. Hati menghasilkan beberapa jenis enzim untuk membantu penghadaman kafein, tetapi jika anda minum kopi terlalu kerap, maka hati anda akan bekerja keras terlalu lama untuk menguraikan kafein dalam kopi. Ini akan mengganggu fungsi hati, dan menyebabkan hati tidak mampu untuk menyingkirkan bahan kimia berbahaya lain.

2. Mengganggu libido
Jika anda berhenti minum kopi, anda akan lihat dan rasa sendiri perbezaannya kepada libido atau keinginan seksual anda. Ini adalah penting dalam hubungan rumahtangga. Jika anda minum kopi terlalu banyak, hormon testosteron yang memberi keinginan seksual yang sihat akan terganggu.

3. Masalah kesuburan
Ramai pasangan mengalami masalah untuk mendapatkan anak sekiranya si isteri minum kopi terlalu kerap, akibat kandungan kafein dalam kopi yang mengganggu keseimbangan hormon dalam badan. Wanita perlukan hormon progesteron yang penting untuk hamil dan membawa kandungan cukup bulan. Sekiranya keseimbangan hormon ini terganggu oleh pengambilan kafein berlebihan, maka wanita akan sukar untuk hamil, atau sukar untuk mengandung sehingga tempoh yang lengkap.

Minum kopi semasa minum petang memang sedap, tetapi harus dikurangkan
Minum kopi semasa minum petang memang sedap, tetapi harus dikurangkan

4. Masalah neurotransmitter
Kafein menyebabkan kerosakan neurotransmitter dalam otak, dan ini menyebabkan otak kita tidak mampu menghasilkan hormon yang memberi perasaan gembira. Orang yang sering menghadapi masalah tekanan (depression) selalunya kekurangan hormon serotonin, yang membantu memberi anda rasa gembira. Kafein adalah bahan yang menghalang serotonin daripada berfungsi, jadi jika anda sering rasa murung atau tertekan, elakkan minum kopi.

5. Mengurangkan tenaga
Kelenjar adrenal mampu menyimpan tenaga, dan juga menghasilkan bahan kimia yang membuat anda rasa gembira dan bermotivasi. Kafein menyebabkan penghasilan adrenalin yang tinggi, seperti yang berlaku apabila kita berasa tertekan. Apabila anda minum kopi terlalu kerap, maka fungsi kelenjar adrenalin akan berkurangan, dan akhirnya akan berhenti bertindakbalas dengan kafein. Ini boleh membahayakan anda, dan membuatkan anda lebih cenderung kepada kemalangan, mengantuk, dan masalah kesihatan lain.

6. Insomnia
Tidur yang cukup adalah sangat penting untuk memberi badan dan otak kita rehat yang mencukupi. Apabila minum kopi, terutama sebelum tidur, ia akan menyebabkan kita berjaga sepanjang malam dan seterusnya kurang tidur. Jika anda sukar tidur malam, elakkan minum kopi pada waktu siang, atau kurangkan pengambilannya.

7. Racun serangga perosak
Kopi merupakan tumbuhan yang paling banyak dirawat dengan racun serangga perosak. Terdapat kajian yang mendapati bahawa kopi mengandungi lebih seribu bahan kimia, dan kira-kira dua puluh bahan kimia tersebut menyebabkan kanser.

BACA: 10 Makanan Penyebab Kanser Yang Mungkin Anda Makan Setiap Hari

8. Malnutrisi
Kopi boleh menyebabkan badan kita kurang menyerap vitamin dan mineral yang penting untuk fungsi tubuh. Kandungan kafein yang tinggi dalam kopi memperlahankan kebolehan badan kita untuk menerima zat-zat penting seperti zat besi, dan kekurangan zat boleh menyebabkan pelbagai penyakit. Pengambilan kopi bersama-sama dengan supplemen juga adalah satu pembaziran.

Minum kopi secara berlebihan boleh menyebabkan kegemukan
Minum kopi secara berlebihan boleh menyebabkan kegemukan

9. Menyebabkan kegemukan
Apabila kelenjar adrenal tertekan akibat pengambilan kafein yang berlebihan, ianya akan gagal berfungsi dengan baik bersama dengan thyroid. Ini akan menyebabkan penurunan kadar metabolisma, dan ini seterusnya menyebabkan peningkatan berat badan. Ini mungkin akan menjurus kepada obesiti.

10. Masalah sistem imun
Kafein mengekang sistem ketahanan badan kita daripada berfungsi dengan baik. Kelenjar adrenal yang berfungsi menghasilkan pelbagai jenis hormon yang baik untuk kesihatan badan yang optimum akan terganggu apabila terdapat kafein berlebihan dalam badan. Ini akan menurunkan imuniti atau kekuatan badan untuk melawan penyakit, dan seterusnya menyebabkan anda mudah jatuh sakit.

Saya jarang sekali minum kopi, apatah lagi sejak mengamalkan pengambilan suplemen Shaklee. Jom kita sama-sama kurangkan minum kopi. Sebaik-baik minuman adalah air putih; tiada kafein, tiada gula, tiada kalori.


Sebarang pertanyaan/order, hubungi saya:

Debbie Elara
SID 1107197
WA/SMS: 012-3940017 | debbietehin@gmail.com
Poslaju/GDex: Seluruh Malaysia
COD: Kuching | Bayaran: CIMB, MBB

facebook page google plus instagram pinterest twitter tumblr

4 comentaris:

  1. Huhhh..nampaknya nak kena kurangkan minum kopi ni..teh dah tak leh minum..uluran punya pasal..

    ResponElimina
  2. hmm kena kurangkan kopi la mcm ni? :(

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ha'ah, kurangkan dan lebih baik jika minum tanpa gula/krimer :)

      Elimina

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...